3 faze ljubomore kod starijeg djeteta

ljubomorko

Moj dječak je bio jako mali, imao svega 19 mjeseci kad je dobio sestru. Ljubomora je prisutna od početka, ali nije uvijek isto zastupljena. Nekad je jača, nekad skoro da se i ne primjeti. Sada, kad sekica ima 14 mjeseci čini mi se da se jasno izdvajaju 3 teže faze. Evo šta smo mi to prošli i kako smo se borili.

1. Kad dođe nova beba u kuću

Pričajući sa mnogim roditeljima stekla sam dojam da je skoro simptomatično za ovu fazu da se starije dijete razboli vrlo brzo po dolasku bebice. Kao da im je to od stresa i tuge što ih je mama ostavila kad je otišla u porodilište. Jeste to samo par dana ali njima to dođe kao izdaja. Još kad se pojavi sa novim mezimčetom!

Dva su moguća oblika ponašanja – ljuti na mamu ili na bebu.

Ja sam imala sreću da je druga beba bila prava dobrica, spavalica. Imala sam mnogo vremena da se mazarim sa prvorođenim. Osim toga, nisam nikad ostajala sama sa njih dvoje u početku. Tako je uvijek bio neko da ga zabavi kad ja moram da se posvetim bebi. Da nije bilo toga, ne znam šta bih. I uz ove olakšice je bilo zeznuto, npr. morala sam da ga nosam da zaspi prije nego sam izvadila konce!

2. Kad beba postane svjesna okoline, počne da puže i osvaja prostor – oko 6-7 mjeseci

I tako, taman mislim evo sve je leglo na svoje mjesto, kad ono..! On se navikao na ležeću bebu a ona odjednom svuda. Dođe da dira njegove igračke, kako sad to! I još mama stalno oko nje, samo je pazi…

Ovo mi je bio baš naporan period. „Mama pusti bebu, sad je moj red“ (da se nosa). Smjenjivali su se razni oblici zločastog ponašanja. Znala sam biti baš ljuta i zabrinuta – hoće li je ikad prihvatiti!

Imali su potpuno suprotan ritam spavanja, na smjenu zaspivali. Kad uspavljujem bebu on galami. Ja iscrpljena, živci počeli popuštati, a onda me mama dozvala pameti sa jednim „Ali ti moraš biti spremna na te situacije sa djecom“.

Vođena parolom „udri brigu na veselje“, pustila sam da nam on diktira tempo. Kad ne da bebi da spava, nema veze, spavaće kasnije, idemo vani! Nosiljka spas. Beba je često spavala vani.

Ono što je, čini mi se, najbolje pomoglo u prevazilaženju te faze je što sam ih pustila da se zajedno valjaju po krevetu. Bilo me strah, nije uopšte naivno djelovalo kad on tako veliki zgnječi nju tako malu. Ali pustila sam da ona sama kaže kad joj ne odgovara. Uglavnom je uživala, vriska od sreće. A on je otkrio da beba zna da se igra, i svidjelo mu se.

I svidjelo mu se kad sam ja kao nju grdila što ne da bratu da spava i slično, tu se nešto osjetio uvaženim. Znao je čak da je brani od mene!

3. Kad prohoda i počne da otima igračke

Histerija napada! Sad odjednom ova mala hoće da bude ravnopravni član. Igračke više da se ne daju već se dijele, zajedničke?! Ne tako lako…

Manifestacija? Tuča! Guranje i udaranje kad mu nije po volji, čak i kad nema nikakve veze s njom. E ovdje sam uvela mjeru „tuće mama guzaru“ i sprovodim je u specijalnim prilikama. Znam da nije neka metoda, ali je bolja od nikakve. Granica mora da postoji.

Međutim, to pomaže samo trenutno. Vidjela sam da jednostavno treba da plešem kako oni sviraju, i da je bolje spriječiti nego liječiti. Moram da ih dobro izmorim hodanjem vani, da se igram s njima, da plešem s njima… I onda su dobri. Jer sad više nije problem samo njegova ljubomora, nego i njena.

Ponekad pomislim na to kako bi bilo da je on sam. Onda nikad ne bi imali te ljubomorne scene. Pomislim da bi bio zlatan. A onda shvatim da ovako, suočen sa izazovom „mlađa sestra“, ipak uči stvari koje ne bi naučio da je sam. I mislim da sve to samo pozitivno djeluje na njegov karakter. Vidjećemo!

2 thoughts on “3 faze ljubomore kod starijeg djeteta

    • pa tako i ja mislim! prije nego se beba 2 rodila, mnogo puta sam čula „joj,, šta će sad beba1!“ kao da ja to nešto loše što će dobiti sestru, što će biti ljubomoran i sl… Sve je to normalno i nije ništa strašno da dijete to osjeti i prođe kroz to. Tako nekako ja mislim 😀

      Свиђа ми се

Оставите одговор

