Učim slova, pa šta?!

Djeca ne treba da uče, djeca treba da se igraju – reče teta, učiteljica u penziji, koja radi u vrtiću gdje ide Malac. To je bio odgovor na moje pitanje da li oni tamo uče slova. Ne – kategorično. On zna već dosta slova. – počinjem ja ali me ona prekinu, prijekorno – Ma što to radiš! Djeca ne treba da uče… Sad ja zbunjena, kako ne uče kad… Nastavim ja svoje – Ma on sad za A kaže A-Andrej, za R kaže R-riba ribi grize rep (i-iba ibi gide ep!), a prije bilo A-auto, R-nešto ne sjećam se. Sad ona promijeni priču – Aaa tooo, jeste to radimo. – i ispriča kako i šta još sve rade. Skroz cool teta.

Ko lud, ko zbunjen? Ja ako učim dijete slova to je gnjavaža djeteta a ona što ga uči, to je igra?

Ne bi meni sad to zapelo za blog da nisam još ranije primjetila da postoje ekstremi na tom polju „kad i šta učiti dijete“. Velika je to polemika među roditeljima.

Jedni uče brojanje djecu koja jedva znaju reći mama, jako opterećeni i angažovani oko toga da dijete maksimalno napreduje na „akademskom“ nivou. Njihovo kad dođe u školu neće samo da zasjeni ostatak razreda nego maltene i učitelja/icu.

Drugi preziru svaki oblik podučavanja i rugaju se onima koji uče djecu slova prije škole – Šta će im to!! Pusti djecu da uživaju u djetinjstvu, biće vremena za učenje.

Ne znam što baš slova ispadoše kamen spoticanja, kao da su sveto slovo! Moj Malac npr. zaostaje u nekim stvarima za svojim vršnjacima, ali slova su mu bila prosta k’o pasulj.

Sa ovakvom slaglicom smo počeli

Sa ovakvom slaglicom smo počeli učenje

Počelo je slučajno, kroz igru. On se zainteresovao, ja pratila i brzo je napredovao. Mislila sam da će sa 2 godine već znati sva, ali nam je bila dosadila ta igra, ostavili, kasnije se vraćali. Da, mi ponekad učimo slova. Pisali smo ih po nekim drvenim pločicama s kojima se igrao, pa klipom u pijesku, pa kredom po asfaltu. Ponekad on sam pokaže neko slovo, nekad ga ja pitam. Uvijek se veselio tome.

I sad sam se ja našla zbunjena, kako to ja izgleda gnjavim dijete, kad sam samo pratila šta mu je zanimljivo? U čemu je razlika između tih slova i recimo znakova na automobilima? Niko ne kaže da je zadiranje u djetinjstvo kad to naučiš dijete. A gomila djece to uči, baš vole to.

Ja sam u svom kratkom roditeljskom stažu uvidjela da oni vole da ih nešto naučiš, pa šta god da je.

Neki dan trogodišnje dijete moje prijateljice odgovara njoj na pitanje – Šta je rekao Nil Amstrong kad je zakoračio na mjesec? Sav važan on odgovara – Ovo je maji kojak za toeka a vejiki za toetantvo. Smijemo se, bravo! Neko bi se sad isprenemagao i kritikovao kako nisu to stvari za djecu, kako je to iskompleksirana mama koja dijete uči takve stvari. Ja bih rado da pitam tog nekog, a šta je razlika između toga i npr. pitanja – Bako, bakice, a što će ti tako veliki zubi? U riječi čovječanstvo? Hmm… Evo jedan primjer, legendarna dječja pjesmica

Điha, điha četir noge

Sve četiri KRUTE

……..

UZDE od kanapa

BIČ… od očeva PREBIJENA štapa

RAGO jedna…

Malac je volio tu pjesmicu. Velikim slovima sam napisala riječi koje sam morala objasniti, krute noge mislim da ni sad ne konta. Ali eto, to je fino da dijete zna a nešto drugo je maltretiranje?

Ne opterećujem dijete sa slovima – mi je totalno foliranje, jer taj ko to kaže možda baš ganja dijete da nauči imena svih igrača Zvijezde, Partizana ili nešto takvo slično. Nešto što ne muti radost djetinjstva, kao ta strašna slova!

2 thoughts on “Učim slova, pa šta?!

    • E tako i ja to doživljavam. Svako dijete fura nešto svoje. Mom dječaku slova nisu problem, ali je zato kakenje u tutu viša matematika, dok kod nekog drugog obrnuto. A i nije samo to, i roditelji se razlikuju. Ja sam možda netalentovana za neke stvari, a neke druge znam da radim kroz igru i to djetetu paše. Stvarno je previše tabela i uputstava kad se radi o djeci, a u suštini radi se samo o tome da neko zarađuje lovu od toga.

      Свиђа ми се

Оставите одговор

